بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Jumaat, 20 Mac 2015

Lihat apa ada di Colmar Tropicale Bukit Tinggi Pahang

Assalamualaikum

Dah lama teringin nak lihat apa yang ada di Colmar Tropicale Bukit Tinggi, Pahang. Semasa AI cuti baru ni akhirnya dia bawa juga saya setelah beritahu hajat yang lama terpendam ;-). Pertama kali nak pergi banyak kali saya google apa yang ada di situ.

Saya rasa siapa yang belum pernah sampai pasti tak faham sangat apa sebenarnya Colmar Tropicale ni. Bila dah sampai baru la faham hehe. Mula-mula booking bilik hotel dulu. Saya google dan booking melalui booking.com sebab cari harga yang murah hehe. Lagipun tak perlu bayar apa-apa. Cuma letak no kad debit je (takde credit card). Harga satu malam untuk superior twin room RM245 termasuk sarapan.

Esoknya kami bertolak lewat sebab tunggu AI solat Jumaat dulu. Sampai sana pukul 4 lebih. Masa sampai pintu nak masuk kawasan kena bayar entrance fee RM12 untuk dewasa dan RM8 untuk kanak-kanak. Kalau bermalam boleh bagi tiket tu masa check in nanti pihak hotel refund balik. Kami sampai lewat jadi entrance fee dapat diskaun sebab aktiviti dalam tu ada yang dah tutup pukul 4:30 petang.

Sampai-sampai terus check in. Pihak hotel upgrade bilik kami kepada katil king sebab kami bertiga. Harga sama. Tapi dapat bilik mengadap hutan. Kami ok je.. sebab selesa tak bising. Memang situ tak bising pun hehe. Lepas solat asar baru kami melawat kawasan. Malam tu tengok show orang france menari. Malu.. sebab couple yang menari. Ada tukar baju yang seksi ;-).

Kat sini sejuk juga la udaranya. Jalan nak ke sini tinggi juga tapi tak la setinggi dan securam genting highland. Seronok la jalan masa musim panas ni. Malam tu dinner di restoran makan nasi ayam. Mahal sikit la harga tapi ok la standard makan di restoran yang mahal. Lepas makan jalan-jalan bawa iman main sekejap. Lepas tu tengok orang pancing itik ;-).

Malam AI dengan iman keluar sekejap cari berus gigi iman sebab terlupa bawa iman punya. Takde jual kat situ. Ada orang bagitau minta je dengan hotel. Jadi kalau terlupa bawa jangan risau minta je. Tak perlu bayar. Lama diorang keluar berdua. Saya duduk sorang dalam bilik tengok tv. Dah tak tau nak buat apa. Rupanya diorang tengok show lagi.. amboi iman.. suka tengok orang joget.

Esoknya bangun mandi dan sarapan. Best juga sarapan banyak pilihan. Macam-macam ada. Tapi kami cari sarapan yang heavy sikit. Makan nasi lemak. Lauk kari ayam. Sedap. Lepas sarapan kami terus check out. Senang sebab lepas jalan-jalan terus balik.

Colmar Tropicale ni macam perkampungan Perancis. Kecil je kawasannya.. semua hotel. Bawah hotel ada beberapa restoran dan ada kedai cenderamata. Ada taman permainan kanak-kanak, wayang 3D dan ada 3 permainan 'nasib'. Tak tau pula nak panggil apa hehe.

Masa check in, hotel akan terangkan apa yang ada berhampiran situ. Lepas check out mula-mula kami pergi botanical garden dan taman jepun. Memang mencabar nak ke sini sebab jalannya mendaki. Berpeluh jugalah walau udara sejuk. Sebelum tu naik tangga yang tinggi. Botanical garden ada spesis pokok-pokok dan taman jepun ada dua rumah jepun. Satu rumah diorang layan minum teh jepun dan boleh pakai kimono. Satu rumah lagi macam spa rasanya. Kena bayar. Mahal juga.. suasan kawasan nampak menarik juga la.. ada air mengalir dan ada ikan. Iman suka la tengok ikan.

Keluar dari situ kami ke taman haiwan pula. Kecil je tempatnya. Masuk sini pun kena bayar tapi tak mahal. Ada arnab dan rusa. Yang bestnya kita boleh pergi lihat dekat dan pegang. Lama juga di sini.. iman seronok bagi rabbit makan sambil usap-usap. Ada playground kecil juga di sini. Tapi budak-budak lebih tertarik tengok rabbit ;-). Dah puas pujuk iman ajak dia naik donkey pula yang ada di situ. Yang ni pun kena bayar juga.

Last sekali sebelum balik kami pergi ke horse trails pula. Bawa iman naik kuda. Yang ni pun kena bayar. Kuda mahal sikit. Jauh juga jalan. Keluar dari kandang tu berjalan hingga depan masjid dan pusing balik. Seronok je tengok muka iman yang control hensem tu naik kuda.

Itu sahaja yang ada di situ.. semua tempat pun dah pergi. Kami pun balik. Ada juga tempat yang kami tak pergi sebab tak sesuai nak pergi. Boleh tengok map di bawah. Puashati la dah sampai :-).

4 ulasan:

1. Assalam ros,
    iols dah la tringin nak pi sini
    tapi do tak pi lagiiiiiiiiii
    he3

BalasPadam
  2. Wkmslm iols. Moga dpt la pergi ya. Seronok juga rehatkan minda ;-)

3. best jugak tempatnya..macam2 aktiviti boleh buat,lagipun semua temp at dekat situ je..boleh masuk listing percutian la klu camni

4. bestnya.
    saya pon tak perna sampai lg ke sana
    in shaa Allah ada rezeki tunggu rania besar nk bawa la dia ke sana.ada mcm mcm haiwan kan..
    thanks akk berkongsi..

harga bilik kalau walk in mesti lg mahal kan..

BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...