بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Khamis, 5 Februari 2015

Kenangan bela burung cantik

Assalamualaikum

#throwback kisah burung belaan Iman. Lagi sekali AI buat kejutan bila bawa balik burung. Terkejut saya. Sebab saya tak suka bela burung kerana kasihan. AI ni apa Iman suka kalau boleh dia nak beli. Bebel-bebel juga saya. AI kata lepaskan je la.. Iman pula tak bagi.

Ada sekali malam tu saya nak lepaskan. Tapi burung tu tak boleh terbang. Seekor lagi masuk sangkar balik. Tak terfikir pula malam-malam mana la boleh lepaskan hehe. Makanya bela lagi.

Selang beberapa hari. Saya tengok burung hijau macam dah lemah. Tengok tepi kepalanya ada lubang kecil. Saya fikir burung kuning patuk. Saya sapu minyak. Makin lama makin lemah dan terus mati. Saya lepaskan yang kuning tu. Tapi tak mahu terbang. Bila usik terbang masuk rumah pula. Alamak saya ni penggeli dengan semua binatang. Usik-usik je la suruh keluar. Sekali terbang kat baju saya. Menjerit la. Akhirnya berjaya keluarkan.

Lepas keluar duduk pula ditingkap. Saya dah risau. Tak boleh terbang ke. Bila dah lama. Saya buka pintu. Burung tu pun terbang. Alhamdulillah lega. Masa tu Iman di sekolah. Balik je saya cerita apa yang berlaku. Akhirnya dia terima hakikat.

"Umi.. burung kuning tu sayang abang tak"
"Nanti dia datang balik tak?"

Buat burung hijau Iman doa semoga aman di sana. Saya tanam depan rumah mak. Lembut je badan burung tu.. walau dah lewat juga saya tanam (keesokkan hari). Sebab sampai rumah mak saya dah malam. Maaf sebab tak jaga dengan baik. Sedih bila ingatkan. Tak sempat lepaskan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...