بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Isnin, 13 Oktober 2014

Cari perabot lama di Rengit Johor

Assalamualaikum

Hari Isnin sehari lepas hari raya aidiladha kami ke Rengit Johor survey perabot lama. AI ajak adik saya Sham join sekali. AI balik kali ni asyik survey perabot kayu je.. letih juga.. AI memang cerewet bab perabot. Kalau boleh beli sekali seumur hidup ;). Hayat perabot lebih lama dari umur tuan perabot hehe. Begitu kaedahnya.

Sebenarnya AI minat barangan antik. Perabot lama kebanyakannya tahan lama sebab solid kayu. Kayu yang digunakan pula kayu bermutu tinggi. Macam jati, meranti, cengal dan sebagainya. Jati sekarang banyak ukir. AI tak minat.

Pertama kali pergi ke Rengit. Tanya-tanya orang juga lokasinya. Dah tau senang je. Sampai bandar Rengit cari pasar awam Rengit. Nama jalan untuk masuk ke tempat jualan barang-barang lama Rengit tu Jln Kg Batu Laut. Nampak bangunan kuning dalam gambar di bawah tu.Masuk jalan tu terus je ke dalam. Nanti jumpalah banyak kedai tepi-tepi jalan.

Lepas survey jumpa juga barang yang berminat. Tapi masalah transport pula. Kalau nak murah kongsi lori. Seorang bayar RM250. Tapi ambil masa 2 minggu. Sebab nak kumpul jumlah barang. Satu lori RM700 lebih dari Rengit ke Klang.

Kami tak beli apa pun.. nama pun nak survey. Tapi nampaknya AI puashati. Saya banyak duduk dalam kereta. Cuaca panas sangat. Kami sampai pukul 11 pagi. Balik 5 petang. Tapi sampai rumah pukul 1 lebih. Sakit kepala yang amat. Jalan jem teruk. Tu lah orang sibuk balik kampung.. kami sibuk tengok barang.

AI cuti singkat. Sebelum tu kami balik Kelantan 4 hari. Lepas ni AI kata nak pergi lagi kena tidur hotel. Esoknya baru balik bawa barang sekali. Itupun kalau jadi.. ;)

2 ulasan:

  1. Pasti harganyapn mahalkan....

    BalasPadam
  2. sy pun suka barangan lama ni UI.. kompom tahan lama terutama perabot kayu.. klu dekat, nak jg terjah Rengit ni..:)

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...