بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Jumaat, 11 April 2014

Bersangka baik

Assalamualaikum

Dalam hidup ni kita tak lari dari berbuat sangka pada orang lain. Kadang kita tak mahu, tapi hati tu masih berkata-kata. Sampai kadang berperang dengan hati sendiri untuk sentiasa bersangka baik. Ada tak yang macam saya hehe.

Bukan mudah sebenarnya nak lawan perasaan macam ni. Walau hati yang berkata bukan di mulut. Kalau di mulut tu dah di kira mengumpat pula.

Istighfar boleh lawan penyakit ni. Inshaallah. Perasaan bukan-bukan inshaallah boleh ditangkis. Kadang kita sendiri yang rasa macam-macamkan. Padahal orang tak kata pun kita macam tu.. hehe.

Cuma luahan kata-kata je. Semoga Allah sentiasa tunjukkan kita jalan yang lurus. Yakni jalan orang-orang yang beriman terhadapNya.

4 ulasan:

  1. rasanya semua manusia yang lemah ni macam tu lah kan..
    ada sorang teman pesan pada saya, cuba kira dari pagi hingga malam berapa banyak bisikan berburuk sangka ni ada pada diri kita..
    istighfar tu bagus kan UI, kita kena lawan, insha Allah..

    BalasPadam
  2. TQ berkongsi UI.. sy ni pun skrg sedang cuba utk sentiasa bersangka baik.. moga Allah menjaga hati kita semua...amin! :)

    BalasPadam
  3. Lawan segala prasangka. Kadang mulut kita dan hati dah tekad tapi bila tanpa sedar masih terjadi juga. Cepat istighfar lawan sifat jahat itu..

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...