بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Rabu, 6 November 2013

Ummi tak pandai

Assalamualaikum

Lama rasanya tak cerita perkembangan Iman. Sekarang ni boleh tahan bercakap. Entah kenapa suka sangat bahasakan diri abang. Mulanya, dia asyik usik Nayli anak adik. Saya dan adik beradik lain bagitau yang dia abang, jadi kenalah mengalah. Terus bahasakan diri abang :)

Adik dengan mak suka usik Iman. "abang mesti ada adik". Iman jawab "takpe". Tersenyum-senyum je kalau dengar Iman bercakap. Tapi sifat sensitif tu makin besar makin menjadi. Tak boleh tegur langsung. Tegur elok-elok pun merajuk. Tak tau nak buat macamana.

Oh berbalik pada tajuk tu. Kisahnya Iman dah pandai tutup pagar di tangga. "ummi.. ummi.. tengok ni". "Abang dah pandai".. "ummi tak pandai". Terus saya gelak. Kelakar pula keluar ayat macam tu.

dah pandai main sorang-sorang

gaya standard bila merajuk. Yang kelakar siap beritahu "abang majuk"

hari-hari sibuk dengan mainan. Sepah satu rumah. Bila suruh kemas. "ummi kemaslah ummi". Kita buat baru dia nak buat sama.

Pergi pasaraya tak boleh duduk diam. Tapi Iman tak usik barang. Cuma dia suka jalan jauh dari kami. Ada kisah berdebar di pasaraya. Nanti cerita.

Suka sangat buat muka comel macam ni. Sekejap je besar rasanya.

Anak kecil ni memang buat hati kita tersentuh melihat mereka. Lihat muka mereka je rasa hilang semua masalah. Mereka seolah semangat buat kita. Ibubapa sanggup buat apa sahaja untuk anak. Bila besar kita sering lupa jasa ibubapa. Semangat kita tak sehebat semangat mereka menjaga kita. Bila sudah berumahtangga kita lebih utamakan keluarga kita berbanding mereka. Nauzubillah.


6 ulasan:

  1. Ala3.. Comei la abg ngajuk... Hehe

    BalasPadam
  2. sbb anak tunggal, itu manja lebih..

    ylh.. cepatnya masa berlalu

    BalasPadam
  3. COmel Iman merajuk mcm tu..mcm Pa'e juga lah tu..klu merajuk tutup muka guna bantal...ahaha
    *Amat tersentuh dgn kata UI yg last tu..:(
    Nauzubillah! Berbakti lah pd org tua selagi mrk ada...

    BalasPadam
  4. sama macam alya, kalau dia berjaya buat apa2 mesti ckp alya pandai..mama xpandai
    pastu kalau kita suruh kemas, mama la buat sendiri...hoho

    BalasPadam
  5. makin comel.. :)

    apa cerita dipasaraya tu?
    macam suspen je..

    iman hilang ke??

    BalasPadam
  6. Tang merajuk tu x menahan gelihati pulak tgk

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...