بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Khamis, 26 September 2013

Wujud pulau kecil selepas gempa bumi di Pakistan

Assalamualaikum

Sebelum ni saya kerap buat entri mengenai gempa bumi yang berlaku di seluruh dunia. Entah kenapa kejadian gempa ni buat saya tertarik untuk mengikutinya. Kejadian gempa semakin kerap sekarang ni. Terbaru gempa bumi di pakistan yang telah meragut 200 lebih nyawa dan 300 lebih turut tercedera.

Apa yang menariknya kali ini, selepas gempa bumi berlaku, wujud satu pulau kecil di tengah-tengah laut. Kejadian ini memang menghairankan ramai orang. Boleh baca cerita selanjutnya di bawah.


Islamabad - Pulau kecil yang muncul di perairan dekat pantai Pakistan pasca gempa 7,7 SR menarik perhatian warga setempat. Dengan menggunakan perahu seadanya, mereka berlayar mendekati pulau baru tersebut.

"Ini bukan hal kecil, tapi hal yang besar yang muncul dari dalam air," tutur seorang warga setempat, Muhammad Rustam kepada AFP, Rabu (25/9/2013).

Terlihat puluhan orang telah berada di atas pulau yang lebih tampak seperti gundukan bebatuan tersebut. Mereka sibuk mengamati dan memperhatikan pulau yang baru muncul beberapa jam setelah gempa.

Gempa berkekuatan 7,7 SR terjadi pada Selasa, 24 September sekitar pukul 16.29 waktu setempat. Pusat gempa berada sekitar 20 kilometer di bawah tanah di distrik Awaran, provinsi Baluchistan yang berbatasan dengan Iran.

"Terlihat sangat, sangat aneh bagi saya dan juga sedikit menakutkan karena tiba-tiba pulau sebesar ini muncul dari air," imbuh Rustam.

Pulau kecil yang muncul di lokasi sejauh 200 meter dari garis pantai ini memiliki ketinggian sekitar 18-21 meter. Sedangkan panjangnya mencapai 91 meter dengan lebar mencapai 36 meter.

Fotografer AFP menuturkan, permukaan pulau ini terlihat solid, namun diwarnai oleh adanya bebatuan, pasir, dan lumpur. Ditambah adanya ikan-ikan yang mati dan ganggang laut di permukaan pulau ini.

Karena baru muncul setelah gempa, warga setempat menyebut pulau baru ini sebagai 'Pulau Gempa Bumi'.


Sumber: news.detik.com

10 ulasan:

  1. Aneh yer selepas gempa berlaku... semua ni mudah bg Allah utk timbul dan tenggelamkan satu-satu tempat...

    BalasPadam
  2. Subhanallah... sungguh kalau Allah berkehendak apa pun boleh terjadi.

    BalasPadam
  3. Subhanallah... sekarang ni makin banyak gempa bumi yang berlaku kan Ummi...takut bila mengenangkan..

    BalasPadam
  4. pergolakan tanah, buat pulau itu muncul ke permukaan air....

    kuasa Allah...

    BalasPadam
  5. Betul2 kuasa Allah kan?..apa pun boleh jadi termasuk lah Pulau Kecil ni...

    BalasPadam
  6. Allahuakbar.
    Pakistan ni cantik jugak tempat dia..
    saya suka baca blog female solo traveller pegi sini..

    BalasPadam
  7. Kuasa Allah takde sape boleh sangkal

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...