بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Selasa, 9 April 2013

Elak iblis dan syaitan masuk rumah

Assalamualaikum

Entri ringkas je untuk kongsi pada mereka yang tidak tahu. Ingat tak orang tua dulu-dulu selalu pesan tutup pintu sebelum atau nak masuk maghrib. Ingatan tu berterusan untuk kita saling ingat mengingatkan.

Sebenarnya bukan setakat tutup sahaja. Apa yang saya dengar dalam rancangan Halaqah kena lafaz bismillahirrahmanirrahim بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيْمِ semasa kita tutup pintu. Barulah syaitan dan iblis tidak masuk ke dalam rumah.

Lagi satu bila ada bayi dalam rumah. Orang tua-tua selalu pesan, jika kita balik masa maghrib kena tunggu dahulu luar rumah seketika. Di takuti ada syaitan atau iblis yang mengekori kita balik. Kalau tidak mula lah bayi tadi meragam.

Selebihnya rajin-rajinlah buka bacaan ayat-ayat suci al-Quran. Lebih elok pasang ayat-ayat Ruqyah. Yang beritahu ni pun tak lagi pasang hari-hari ;) CD dah rosak. Kena upload sendiri yang baru. Tapi masih tak buat-buat lagi.

10 ulasan:

  1. ada tambahan sikit.kene basuh kaki sblm masuk rumah.tp skrang mane ade tmpat basuh kaki dah kan... :)

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah....
    inilah yg Nur selalu amalkan....

    BalasPadam
  3. as-salam..
    a`aa pernah dengar..
    selalu amalkan ;)

    kalau ercuti tnggal rumah lama, blk mesti suami laung azan

    BalasPadam
  4. assalamualaikum...begitulah patut diamalkan..

    BalasPadam
  5. selalu jugak buat mcm tu.. sejak dah tahu.. lagi² mak selalu pesan sejak duduk rumah sendiri ni..

    BalasPadam
  6. Syaitan dan jin memang ada dan Allah turunkan Al-Quran sebagai panduan utk melawan syiatan dan jin. Banyak ayat-ayat Al-Quran yg boleh membantu kita dlm hal-hal begini.

    BalasPadam
  7. memang betul pasal time maghrib tu..dato harun din pun pernah jawab dalam paper tentang hal ni...thanks sharing UI :)

    BalasPadam
  8. hari2 kena baca Alquran dan jangan lupa nak masuk rumah kena bagi salam walau tak ada orang....

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...