بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Rabu, 3 April 2013

Daging kambing tidak memudaratkan

Assalamualaikum

Siapa takut makan daging kambing, macam saya? Lepas baca di bawah ni mesti ada yang dah tak takut nak makan daging kambing. Tiba-tiba teringin nak makan lamb chop pula ;) dah lama tak makan. Sebelum ni tengok je mak makan daging kambing. Bukan main selera lagi. Alhamdulillah, mak saya yang dah berusia 60 tahun tiada lagi mengalami penyakit yang merbahaya.

Sebab apa pening makan daging kambing? Baca artikel di bawah ni. Tapi jangan pula ada yang baca terus makan dalam kuantiti yang banyak. Terkejut badan nanti.. semua pemakanan harus seimbang dan tidak boleh diambil berlebihan.

Sumber artikel dari Facebook

Kelebihan Daging Kambing 

Mereka yang berpangkat doktor menyarankan kita supaya mengelakkan dari memakan daging kambing, kerana daging kambing boleh menyebabkan panas badan. Ada juga doktor yang mengatakan kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing tinggi serta seringkali daging kambing dituding sebagai penyebab darah tinggi dan sakit jantung.

Sebenarnya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah S.A.W. Setiap sunnah nabi mesti ada kelebihannya. Oleh kerana orang barat (yahudi) tidak mahu kita ikut sunnah nabi, pelbagai kenyataan mereka keluarkan. Tetapi hakikat sebenarnya banyak manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Daging kambing adalah daging yang paling baik 

Kajian dari Persatuan Jantung Amerika menyatakan, daging kambing baik untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung. Ini disebabkan daging tersebut tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat. Struktur molekul daging kambing yang berbeza menjadikan daging kambing lebih mudah dihadam. Ia juga amat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. Bukan setakat itu sahaja, malah jika dibandingkan, daging kambing mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineralnya. Dagingnya lebih pejal dan lebih rendah kalori daripada daging lembu dan ayam tanpa kulit. Kesemua asid amino yang diperlukan ada di dalam daging kambing. 

Pengurai Kolestrol Tepu

Daging kambing yang rendah kandungan protinnya menjadikan ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan yang tidak sihat.

Ikatan kolestrol tepu boleh dielakkan sekiranya Omega 3 terdapat di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan dengan kolestrol kambing sahaja.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein boleh mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Sekiranya kandungan kolestrol tepu jenis ini banyak terdapat didalam darah, ia boleh mengakibatkan masalah jantung.

Sodium yang digunakan untuk mengawet daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging burger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti MonoSodium Glutamat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia boleh menyebabkan strok .

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti 

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung. 

Mencantikkan Kulit 

Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu serta mencantikkan kulit.

Pengambilan protein yang secara berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi sebagai penjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang. 

Jantung akan menjadi lebih lembut dan lancar pergerakannya apabila menerima kolestrol daging kambing. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan (kasih sayang). 

Mereka yang mengamalkan pemakanan daging kambing akan merasa tenang dan gembira serta mudah merasa getaran kasih sayang. Amalkanlah pemakanan daging kambing sekiranya menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan.

Inilah tipu helah yahudi untuk menjatuhkan umat islam terutamanya.

12 ulasan:

  1. haa betoi tu.. tu yg selama ni kami 3 beranak duk makan kambing.. hihii...

    actually kami mmg suka kambing.. sedap!

    BalasPadam
  2. Sangat suka... kalau pangang.. buat kari ..satey.. aduh semua sedap....

    BalasPadam
  3. Daging kambing biri biri sedap dipanggil lamb. Satu lagi goat yg dipanggil dagingnya sebagai mutton

    BalasPadam
  4. akk x makan dah lama
    sbb lama dah rasa panas dia akak x tahan

    BalasPadam
  5. lepas ni tak perlu takut2 lagi dah...

    BalasPadam
  6. saya kat M'sia mmg tak pandang daging kambing... tapi semenjak datang Bradford ni, kalau boleh seminggu sekali nak makan lamb... tetiba jadi peminat lamb pulak :)

    BalasPadam
  7. a ah.. lya pnh baca psl daging kambing ni..
    tp, itulah sbb ni kt byk dipengaruhi oleh fakta org putih..

    BalasPadam
  8. As salam Ummi Iman,

    Sihat? Marya teruja baca catatan ini! Sebab saya mmg penggemar kamben...mbekkk...mbekkk... Tp hubby tak suka mamam sb katanya pening kepala sb baunya tu! Sbnrnya cara sembelihan & potong juga memainkan peranan utk bagi jgn bau! Tp aritu baru masak lamb, hubby suka plak! Takde gejala pening kepala semua... panggang mmg sedap! :))

    Makanan Rasullullah adalah yg terbaik! Marya nak share artikel ni di FB boleh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam Marya,
      Mmg sedap jika dipanggang. Boleh shj jika nak share. Sumber dari FB juga ;)

      Padam
  9. saya sejak dah kerja ni baru belajar hihihi.. lg² kambing golek.. mmg yummi lah...

    BalasPadam
  10. liya mmg tak suka kambing sangat tapi Daddy Qalesya tu feveret dia.. :)

    BalasPadam
  11. tak de pantang tirana aduka.semua yg halal ok.

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...