بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Sabtu, 2 Mac 2013

Iman dan ilmu

Assalamualaikum

"Murid-murid sebut A dengan betul". Jangan terpedaya, ini dialog ummi Iman ;) Habis segala apa yang ada dalam laci dikeluarkannya.

Setiap ibubapa mesti rasa seronok bila tengok anak minat dengan buku. Kami beli buku sejak Iman masih baby lagi. Saya rasa apa yang kita tunjukkan dia semasa baby, itu lah yang akan diikut dan menjadi minat.

Macam biasa bila nampak ummi dia ambil gambar, sempat posing ;)

Buat masa sekarang, alhamdulillah Iman dah kenal huruf. Mungkin kerana selalu dengar lagu ABC. Iman juga sudah kenal warna. Cuma satu warna je dia tak tahu dalam bahasa melayu iaitu 'hitam'. Dia akan sebut 'blak' ;) Dari segi agama boleh ikut jika kita ajar mengaji. Tapi baru basic je. Ayat panjang tergeliat lidah nak sebut ;) sebenarnya kena rajin tunjuk ajar.. Ummi dia banyak sangkut-sangkut :( Iman pun jadi sangkut-sangkut. Kejap ingat kejap lupa.

Suka bila dengar Iman bahasakan diri Iman bila bercakap. "ini Iman punya" :)

Doa agar anak jadi orang berilmu


13 ulasan:

  1. kita aderla contoh terbaik untuk anak-anakkan...
    tulak kiter kena rajin sikit ambil masa nak ajar anak2 nikan lagi satu kena sabarkan...

    BalasPadam
  2. rajinnya iman baca buku.. rajin2 mengaji tau. :)
    mengaji elok ajar sendiri. pahala besar bila ibu bapa yg ajar sendiri anak tu mengenal huruf. :) all the ummi iman :)

    BalasPadam
  3. kalau belikan meja dn kerusi budak mesti dia suka...rajin sungguh baca..kena pulak buat ruang/almari khas utk buku2 dia saja... :)

    BalasPadam
  4. baguss iman suka buku.. :)
    lepas ni ibu kena rajin2lah ajar iman... :)

    BalasPadam
  5. betul la, budak2 suka tiru apa yg kita buat... bila kita baca buku, mereka pun sibuk baca buku mcm kita juga.... sweet jer rasa, kan?

    BalasPadam
  6. handsome la anak teruna ni...

    BalasPadam
  7. alhamdulillah seronoknya ada anak...moga iman berjaya dunia dan akhirat :)

    BalasPadam
  8. Siteruna yg bijak.moga jadi anak soleh:)

    BalasPadam
  9. apa yg kt tunjukkan masa baby itulah yg dia akan ikut.. setuju sgt...

    BalasPadam
  10. Iman yg bijak..comel je..moga menjadi anak yang bijak & pintar..amin!... seronok bila tgk anak suka dgn buku...:)

    BalasPadam
  11. bijak si iman nie.byk koleksi buku.semua org nak anak yg berilmu. Insyaallah doakan yg terbaik utk anak2 kita..:)

    BalasPadam
  12. Wahhhh rajinnya..
    Mudah-mudahan minat ni smpai besar ye ;D

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...