بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Rabu, 16 Januari 2013

Pokok bunga Cempaka Telur ma

Assalamualaikum

Lagi gambar pokok bunga yang ada di rumah mak mertua saya. Sebelum ni bunganya tak kembang. Semalam baru mula mengembang. Mak mertua saya kata di Kelantan panggil bunga telur. Nama sebenarnya setelah di google ialah pokok cempaka telur.  



Sedikit info mengenai pokok ini:

Pokok Cempaka Telur adalah sejenis pokok berkayu yang berbunga harum.

Pokok Cempaka Telur berasal dari China dan diperkenalkan di England pada 1786 oleh Lady Amelia Hume.

Ia mempunyai bunga yang berbau harum yang biasanya hanya tahan satu hari dan kembang pada waktu petang, rangginya gugur pada esok pagi. Ia lambat membesar dan tempoh berbunga yang panjang.

14 ulasan:

  1. rasa macam pernah tengok bunga ni... memang wangi

    BalasPadam
  2. assalamualaikum ummi....besar juga bunga cempaka telur ni...:)

    BalasPadam
  3. pertama kali tengok...
    nampak cantikk.. :)

    BalasPadam
  4. Pertama kali tengo bunga ni :-)
    salam kenal dan follow sini

    BalasPadam
  5. Bunga melur..biasa juga dengar..tapi jarang tgk...hehe;)

    BalasPadam
  6. rajin betul ma ummi iman tanam pokok bunga.macam2 jenis ada..sy pun baru je berkenalan dengan spesis bunga cempaka telur nie..:)

    BalasPadam
  7. tak pernah tgk...mesti wangi..arwah mak suka bunga cempaka..

    BalasPadam
  8. kalau tak salah dulu2 kat umah mak izan pun ada juga bunga cempaka. mmg wangi sangat baunya... sedap dicium...

    BalasPadam
  9. salam sis
    Kalau x silap ta ada bau bunga nikan?

    BalasPadam
  10. bunga cempaka je kalau kat kedah panggil :D
    wangi.umh mk sedara ada pokoknya

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...