بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Terima Kasih

Selasa, 22 Januari 2013

Doa untuk anak

Assalamualaikum

Doa dari kedua ibubapa sangat penting untuk anak-anak. Siapa yang nak doakan yang tidak baikkan untuk mereka. Sebagai ibubapa pasti kita mahukan yang terbaik. Jadi doalah yang baik-baik untuk anak-anak. Semoga bila besar nanti mereka juga sentiasa doakan yang terbaik buat kita.


Doa perlindungan untuk anak

Aku berlindung kepada Allah untukmu berdua dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna, dari segala syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat



Doa Agar Anak Cepat Cerdik : SURAH AL-ANBIYA' AYAT 79.



Maka Kami beri Nabi Sulaiman memahami hukum yang lebih tepat bagi masalah itu dan masing-masing (dari mereka berdua) Kami berikan hikmat kebijaksanaan dan ilmu (yang banyak): dan Kami mudahkan gunung-ganang dan unggas memuji Kami bersama-sama dengan Nabi Daud dan adalah Kami berkuasa melakukan semuanya itu.




Doa Agar Anak Taat Pada Allah : AL-BAQARAH AYAT 128.


"Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani




Doa Untuk Mendapat Anak Yang Soleh : ALI IMRAN AYAT 38.


Ketika itu Nabi Zakariya berdoa kepada Tuhannya, katanya: "Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.



Doa Lembut Hati : SURAH AN-NAMLI AYAT 30-31.


Sesungguhnya surat itu, dari Sulaiman dan sesungguhnya (isi)nya : ‘Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Bahawa janganlah kamu sekelian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri”



Ilmu yang baik itu elok dikongsikan bersama :) semoga bermanfaat buat semua. Semoga anak-anak kita menjadi insan yang soleh dan solehah. Amin.

Sumber dari Facebook.

8 ulasan:

Mas Zull berkata...

asslamualaikum ummi...menarik sungguh...;)

Cik Nur berkata...

terima kaseh sudi berkongsi..
moga bermanfaat buat semua dan nur pada masa akan datang..
insyaAllah.... :)

are_lin@yu berkata...

utk masa dpn..tq kak ;)

Nurul Ain Zulkarnaind berkata...

nice entri.. yong suka :)

NoEn berkata...

insya Allah..

CeqGu berkata...

thanks ummi iman

Tihara berkata...

aamiin..mudah2an jadi anak soleh dan solehin :)

Zie berkata...

banyak betul doa untuk anak2 hanya kita yg mau dan tidak... insyallah moga ank2 kita cedik pandai..