بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Selasa, 7 Ogos 2012

Orang berjaya hanya fokus pada apa yang dia suka dan positif

Assalamualaikum

Tertarik dengan kata-kata Prof Dr Muhaya ni... kebetulan ada ingin menyuarakan pendapat dan sesuai sangat dengan apa yang diperkatakan oleh Prof ni.

Saya kurang gemar bila ada blogger yang memperkecilkan blogger lain. Boleh beri pendapat dan tunjuk ajar tapi jangan menghukum blog mereka kecuali blog yang tidak bermoral dan melanggar etika. Blog seseorang adalah hak mereka. Kita kena hormat, sebagaimana kita mahu mereka hormat blog kita. Saya percaya apa yang kita buat di blog kita adalah apa yang kita suka.

Mempersendakan blog orang lain seolah kita merasa kita lebih bagus dari mereka. Atau adakah mereka cemburu sebenarnya dengan pencapaian blog orang lain. Tanamkan sikap positif dalam diri itu lebih baik dari memperkecilkan orang lain dan membuat perbandingan.

Cuba baca apa yang Prof Dr Muhaya katakan ini....


Bukan dari dunia blogging sahaja, tapi untuk kehidupan seharian kita amnya. Fokus pada apa yang kita lakukan dan sentiasa bersikap positif. Macam bagus je bunyinya saya ni kan ;) sebenarnya saya juga sentiasa belajar untuk berfikiran positif dalam apa jua situasi.


Buat renungan bersama...

24 ulasan:

  1. Betul dan sgt setuju. Fokus itu antara faktor berjsya. Tp tulah, hakikatnya dgn mcm2 benda nak difikirkan, selalu susah nak fokus ( saya la tu.. Huhu..)lBetu

    BalasPadam
  2. assalamualaikum....
    insyaallahh ....
    bukan mudah nak berprasangka baikkan....
    dunia blog ni lagi mencabar rupenya ....

    BalasPadam
  3. salam dikk
    adakalanya manusia itu alpa ..
    dengan kata2 nasihat dan renungan macam nie
    diharap dpt menyedarkan kita
    kerana kita bukanlah sempurna dan x pernah melakukan kesilapan

    naaah dengan kata2 semangat dan teguran2 seumpama ini
    insyaallahh kita semua sedar dan cepat2 memperbetulkan mana yg salah itu dan dlm masa yg sama , walau kita sentiasa mengigati diri akan kesilapan lalu kita tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan lain lagi dan lagi .. dah jadi lumrah
    untuk berubah dan menjadi baik bukan lah senang namunn kita harus syukur kerana di berikan peluang oleh allah utk menyedari kesilapan kita .

    & nice sharing dik ;) TQ so much
    selalunya benda2 macam nie kerap berlaku di luar sana .. di dalam kehidupan seharian kita tanpa kita sedar .. ;)

    BalasPadam
  4. betul tu blog ni hak kita kita tulis apa yg kita nk, mudahan tidak melampaui bts dn menyinggung perasaan org lain..

    fokus...dan cari ilmu lg... insyallh, Allah akan tunjukkan jalannya untuk berjaya

    BalasPadam
  5. terima kasih perkongsian ini.
    betul.. kita tak boleh sangka buruk pada org lain.
    org lain pun ada perasaan.
    semoga kita dpt berubah di bulan yang mulia ni..

    BalasPadam
  6. tq ummi iman...nice sharening berhusnuzon la

    BalasPadam
  7. Betul tu Rose. Bukan macam bagus tapi memang bagus. Kakak suka dengar kaa-kata Dr Muhaya di radio IKIM boleh katakan setiap minggu ada..

    BalasPadam
  8. a'aa saya setuju dgn berfikiran positif ni.. jgnlah sesekali kita berprasangka buruk dkt org kan... kita kne ingat bila kita sekali berpikir gitu, 10 kali org pk gitu kat kita..

    BalasPadam
  9. As salam K.Rose,

    Hrp2 blog Marya takdelah menyakiti hati org lain... Skdr sbg catatan kenangan yg syok sendiri (blog Marya lah tu..hehehee)... Everyone has their own choice, right? :))

    BalasPadam
  10. betul tu kita xptt bersangka buruk dekat org....kita kena think +tive

    BalasPadam
  11. Asalamualaikum sis...

    thanks info....
    Terkadang saya terleka seketika .....
    terima kasih mengingatkan....

    BalasPadam
  12. pedulikan pada mereka yang berfikiran negarif..lama-lama bila mereka tgk orang itu berjaya..barulah berubah ke arah fikiran positif

    BalasPadam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  14. saya setuju..lebih baik kita pikirkan positif daripada yg negatif.. bila kita mudah menunding jari pada org lain, kita terlupa bahawa itu hanya 'satu jari' yg ditunding.. sedang lagi '4 jari' adalah menunding ke arah diri kita kembali..satu salah org kita mudah nmpk.. 4 salah kita, diri sendiri tidak nampak.. wallahualam.. time kasih atas perkongsian ini.. semoga kita saling ingat mengingati sesama kita demi kebaikan.. =)

    BalasPadam
  15. jgnlah sampai ada antara kita yg bermusuhan gara2 berblog ni kan. betul tu... yg penting sentiasa bersangka baik...

    BalasPadam
  16. sentiasa bersangka baik...itu lbh baik kan...

    BalasPadam
  17. betul..nur juga setuju..
    mmg jgn sesekali bersangka buruk dengan org..
    bersangka baik itu lebih baik...

    BalasPadam
  18. setuju sgt2 , tpi nak positif terus itu yg payah hehehe

    BalasPadam
  19. minat ngan Prof Muhaya ni....=)

    BalasPadam
  20. setuju..setuju...sentiasa la bersangka baik agar hati sentiasa bersih dari berprasangka buruk..:)

    BalasPadam
  21. suka dengan profeser nie...cara dia bercakap lembut jer...

    BalasPadam
  22. assalamualaikum ummi...betul tu kita haruslah berprasangka baik pada org2 disekeliling kita...:)

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...