بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Selasa, 26 Jun 2012

Doa penjaga harta dan keluarga serta zikir penjaga diri

Assalamualaikum

Adakala kita risau meninggalkan rumah dan kenderaan. Takut dimasuki pencuri dan sebagainya. Lebih-lebih lagi bila ada ahli keluarga yang kita tinggalkan. Ada doa untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini ini terjadi.


AKU TINGGALKAN KEPADA ALLAH HARTA DAN KELUARGAKU.

Doa ini diambil dari facebook Darussyifa'

Harap ianya tidak berlaku dan akan berlaku lagi pada kita, Insyaallah. Pernah sekali rumah yang saya duduk sebelum ni dimasuki pencuri (budak-budak). Alhamdulillah tiada barang berharga yang hilang.

Saya juga amalkan zikir ini bila keluar rumah bismillahi tawakkaltu ‘alallah laa hawla wa laa quwwata illa billah (Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya).

Zikir ni suami yang ajar saya. Memang tiap kali keluar rumah saya akan baca. Agar kita dijaga oleh Allah bila berada di luar rumah.

Dari Anas bin Malik, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ قَالَ « يُقَالُ حِينَئِذٍ هُدِيتَ وَكُفِيتَ وَوُقِيتَ فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِىَ وَكُفِىَ وَوُقِىَ ».
“Jika seseorang keluar rumah, lalu dia mengucapkan “Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, laa hawla wa laa quwwata illa billah” (Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya), maka dikatakan ketika itu: “Engkau akan diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga”. Setan pun akan menyingkir darinya. Setan yang lain akan mengatakan: “Bagaimana mungkin engkau bisa mengganggu seseorang yang telah mendapatkan petunjuk, kecukupan dan penjagaan?!” (HR. Abu Daud dan Tirmidzi. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadis ini sahih)

Keutamaan zikir ini:

1. Akan senantiasa mendapat petunjuk ke jalan yang benar. Allah akan senantiasa memberi petunjuk disebabkan seseorang meminta pertolongan pada Allah melalui zikir ini. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, tidak mungkin ada yang dapat menyesatkannya.
2. Akan diberi kecukupan dalam setiap hajat yang ingin dilakukan baik dalam perkara duniawi maupun ukhrowi.
3. Akan terlindungi dari gangguan musuh iaitu setan dan lainnya.
4. Setan akan menyingkir (menjauh) dari orang yang membaca dan meyakini zikir ini kerana dia telah memiliki benteng atau pelindung dari gangguan setan yang terkutuk.
5. Jika ada setan lain yang akan mengganggunya atau menyakitinya, setan yang lain akan mengatakan pada setan tersebut: Bagaimana mungkin engkau bisa mengganggu orang yang telah mendapat petunjuk, kifayah (kecukupan) dan wiqoyah (perlindungan).

Semoga dijauhkan dari sebarang perkara yang tidak baik. Insyaallah. Amin.

10 ulasan:

  1. nice sis..dulu nak tnggal rumah ayah selalu ajar ;-)

    BalasPadam
  2. moga kita dpt amalkan sama2... nice sharing ummi...

    BalasPadam
  3. Kalau rajin amalkan kita pun tidak ada rasa bimbang. Pasrah dan serah pada Allah. Insya-allah kan rose...

    BalasPadam
  4. iyelahkan.. time kasih kongsikan info ni.. bile tglkan rumah lam2 elok jugak diamalkan...

    BalasPadam
  5. sharing is caring..mekasih rose..

    BalasPadam
  6. terima kasih sharing kak..bagus ni boleh amal la...insyaallah :))

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...