بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Jumaat, 6 April 2012

Menyingkap rahsia keajaiban hati ~ ajaran ke-78 (Part 1)

buku ilmiah ayah Iman yang dibeli pada tahun 2000.. ummi Iman tumpang baca

Sekali lagi... bicara soal hati. Bila umur meningkat naik banyak pengalaman dan pengajaran yang berlaku dalam kehidupan. Berdasarkan pengalaman hati seseorang memainkan peranan yang utama. Jika baik maka baiklah jalannya begitulah sebaliknya. Semoga Allah sentiasa beri peluang kepada saya memperbaikinya.

Di dalam buku di atas terdapat 80 ajaran daripada Shaikh Abdul Qadir Jailani mengenai tajuk yang terdapat pada buku tu. Kesemuanya amat bagus untuk dipelajari dan diamalkan. Saya nak kongsi salah satu di sini.. mungkin akan berkongsi lagi ajaran yang lain di dalam entri yang lain pula.


Saya kongsi dahulu ajaran ke-78 (sifat pertama - sifat kelima)

Sekurang-kurangnya ada sepuluh sifat yang harus dimiliki oleh orang2 yang berada dalam perjuangan kerohanian, yang sedang memeriksa diri sendiri dan yang berusaha mencapai tujuan kerohanian serta yang menginginkan kekal berada dalam keadaan itu. Apabila Allah telah mengizinkan mereka untuk tetap berada dalam keadaan itu dan berdiri teguh di dalamnya, maka mereka akan mendapatkan kedudukan yang tinggi.

Sifat pertama: hendaklah seorang hamba tidak bersumpah dengan menggunakan nama Allah, baik di dalam perkara yang benar maupun di dalam perkara yang salah, dan baik secara disengaja maupun tidak. Jika ia telah menyedari hal itu, yakni ia tidak bersumpah dengan menggunakan nama Allah, baik secara sengaja maupun tidak, maka Allah akan membukakan pintu cahaya-Nya baginya, ia akan menyedari faedahnya di dalam hatinya, pangkatnya di sisi Allah akan ditinggikan, kekuatan dan kesabarannya akan bertambah, sanak saudaranya akan memujinya dan tetangga2nya akan memuliakan. Kemudian, orang yang kenal kepadanya akan menghormatinya dan orang yang melihatnya akan merasa gentar memandangnya.

Sifat kedua: hendaklah tidak berbuat bohong, baik berbohong yang sesungguhnya maupun hanya sekadar mainan saja. Jika ia telah dapat membuang perbuatan yang tidak diinginkan itu dan telah menjadi satu dengan dirinya, maka Allah akan membukakan hatinya dan membersihkan ilmunya, sehingga seakan-akan ia tidak pernah berbohong dan apabila ia mendengar orang lain berbohong, maka hatinya akan merasa benci dan malu. Jika ia berdoa kepada Allah supaya Dia menghilangkan perbuatan bohong itu dari dirinya, maka Allah pun akan memperkenankan doanya itu.

Sifat ketiga: apabila berjanji, hendaklah tidak mengingkari janji itu, atau jangan berjanji sama sekali. Dengan tidak mengingkari janji atau tidak berjanji sama sekali itu, ia akan mendapatkan sumber kekuatan dirinya, dan inilah tindakan yang seimbang untuk diikuti. Sebab, pengingkaran janji itu termasuk ke dalam perbuatan bohong. Jika ia berbuat demikian, maka pintu kemuliaan akan dibukakan baginya, darjat akhlak yang tinggi akan diberikan kepadanya, orang2 yang benar akan cinta kepadanya dan pangkatnya di sisi Allah akan ditinggikan.

Sifat keempat: hendaklah tidak mengutuk makhluk atau menyakiti mereka, walau ia sendiri disakiti. Kerana sifat ini termasuk salah satu sifat yang baik dan termasuk kebajikan. Ini adalah suatu sifat yang benar. Jika seseorang hamba bertindak berlandaskan sifat ini, maka ia akan berakhir dengan kehidupan yang baik di bawah lindungan ilahi, Allah akan menyediakan pangkat kerohanian yang tinggi untuknya, ia akan dipelihara dari jatuh ke lembah kebinasaan dan dari kejahatan manusia, dan Allah akan mengurniakan rahmat dan kedekatan kepada-Nya.

Sifat kelima: hendaknya tidak berdoa agar orang lain mendapatkan bahaya, walaupun orang itu memperlakukan dirinya dengan cara yang tidak baik. Janganlah membalas, baik dengan lisan maupun dengan perbuatan. Bersabarlah dan serahkanlah kepada Allah. Janganlah menuntut bela, baik dengan perbuatan maupun dengan lisan. Orang yang dapat melakukan semua ini akan diberi kedudukan yang tinggi di sisi Allah. Orang yang terlatih dengan cara seperti ini akan tetap menjalankan sifat ini, akan mendapatkan kemuliaan di dunia dan di akhirat kelak, dan ia akan dicintai oleh orang-orang yang benar, baik yang dekat maupun yang jauh. Permohonannya akan diterima dan ia akan mendapatkan kemuliaan di hati orang2 yang beriman.

sifat keenam-kesepuluh akan bersambung dalam entri yang lain...

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...