بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Rabu, 6 April 2011

Serangan Jantung Secara Tiba-Tiba

Sudah 3 hari tak update blog dari saat dapat 'missed call' dari anak pakcik. Rupa-rupanya dia nak beritahu yang ayah dia terkena serangan jantung (saluran arteri tersumbat) dan terdapat pendarahan di kepala akibat ada salur darah yang pecah. Pakcik AI ni tak pernah sakit, waktu kejadian dia baru balik dari Kota Bharu. Rumahnya terletak berhampiran Kuala Krai hampir 2 jam perjalanan. Sampai rumah isteri pakcik AI suruh urut kakinya. Tiba-tiba pakcik AI terdiam dan tangannya menggigil... bawa ke hospital keadaannya terus tak sedar hingga dia menghembuskan nafas yang terakhir pada pagi Isnin. Doktor beritahu punca utama adalah disebabkan tekanan darah yang terlalu tinggi.

Takut mendengarnya.. kerana kita tak tahu bila ia akan menyerang. Apa pun cara hidup yang tidak betul adalah punca utama berlakunya serangan jantung.

Antara faktor utama adalah disebabkan merokok, darah tinggi, kencing manis dan juga tahap kolesterol yang berlebihan dalam badan. Ada banyak faktor yang boleh merosakkan fungsi jantung dan sebab utama kerosakan pada otot jantung.

Ia dikenali sebagai penyakit kardiovaskular di mana berlaku kesempitan pembuluh darah disebabkan lemak-lemak melalui proses aterioklerosis atau pembuluh darah tersumbat.

Saya cari-cari terjumpa sesuatu di dalam blog ini
BUKU - SERANGAN JANTUNG - Punca, Pencegahan & Kaedah Merawat (dari Perspektif Nutrisi Holistik)
BUKU - SERANGAN JANTUNG - Punca, Pencegahan & Kaedah Merawat 
(dari Perspektif Nutrisi Holistik)


Sebuah buku yang berupaya menyergah paradigme. Hari ini serangan jantung berlaku pada individu pelbagai peringkat umur. Serangan jantung biasanya dikatakan berpunca dari enapan kolesterol dalam arteri sebagai punca utama. Benarkah makanan berkolesterol punca enapan plak berlemak dalam arteri jantung? Buku Serangan Jantung - Punca, Pencegahan dan kaedah meredakannya (merawat) ditulis dari perspektif kesihatan/nutrisi holistik. Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran (di KL) seperti Kedai Buku Mukmin di Jalan TAR atau di MPH Mid Valley, 211 muka surat, terbitan ALAF21 (2008), RM10.00 senaskah

Nak cari dikedai buku sebagai penambahan ilmu.. Semoga kita semua mengamalkan cara hidup yang sihat walaupun ajal ditentukan olehNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...