بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Selasa, 22 Mac 2011

Kenapa Panadol Bahaya??



Saya memang jarang ambil panadol kalau sakit kepala. Biasanya saya akan ambil halia (yang telah diketuk) untuk dicampurkan dalam air panas (yang baru mendidih) tanpa campurkan gula. Bila minum... angin dalam badan akan keluar dan sedikit-sedikit sakit kepala akan reda. Sambil tu urut-urut kepala dengan bahu (minta tolong AI). Tapi yang sedihnya AI suka sangat ambil panadol. Dah nasihatkan pun tak nak dengar...

Di bawah ni saya kongsi nota dari FB yang telah dishare oleh ex-officemate dahulu (K.Zakiah). Sila baca.. selebihnya terserah kepada kalian untuk menilai...

SEBUAH KISAH BENAR....

Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Alternative Treatment ( Tips ) Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman. Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan.

Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda. Panadol adalah sejenis Painkiller? semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda.. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan. Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat.

Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin? Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang Biasa ini ke dalam mulut anda.

p/s: serik la nk telan benda ni lagi..apa komen korang.?? 


By: Nazz Jba

1 ulasan:

  1. tau dgn kesan buruk panadol..tp bila dh sakit kepala tu menyerang sgt2 smpai membataskan segala aktvt..dh tak pk panjang..terus g kedai beli paracetamol..stghjam kemudian reda..! :-(

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan catatan di sini...