بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Friends

Jumaat, 31 Disember 2010

Selamat Tinggal 2010 dan Selamat Datang 2011


Cepat sungguh masa berlalu dan usia pun cepat juga meningkat. Apa kemajuan yang telah kita kecapi pada 2010? Masing-masing ada pencapaian sendiri. Buat saya tahun 2010 banyak juga kemajuan yang telah dikecapi. Selama 11 tahun menanti cahayamata akhirnya dapat juga walaupun bukan dari darah daging sendiri. Cuma baru-baru ni dalam akhbar ada terbaca seorang pakar motivasi menasihatkan agar ibubapa yang tidak berkemampuan tidak memberikan anak mereka kepada orang lain kerana anak itu anugerah tuhan dan ada rezeki untuk mereka.

Tersentuh membacanya kerana nasihat itu ada benarnya tetapi tidaklah boleh menghukum terus bahawa ibubapa yang tidak membela zuriat mereka adalah orang yang tidak bertanggungjawab. Ada kebaikan dan ada keburukan. Apa pun saya pasti setiap apa keputusan ada sebab tersendiri, daripada mereka menggugurkan kandungan atau membuang anak merata-rata adalah lebih baik diserahkan kepada orang lain agar kehidupan mereka terjamin seperti kehendak ibubapa mereka.

Rezeki mungkin kepada penerima dan mungkin juga pemberi menerima pahala kerana menggembirakan orang lain. Seperti kisah nabi musa yang tuhan utuskan supaya menyembelih anaknya nabi ismail. Memberi anak kepada orang lain adalah satu pengorbanan yang tinggi bukan suka-suka, jadi janganlah mudah salah anggap kepada mereka yang memberikan anak mereka kepada orang lain. Sentiasalah berfikiran positif kerana mereka bukannya membuang anak mereka tapi diserahkan kepada orang lain untuk menjaganya. Selebihnya tanggungjawab ibu bapa angkat untuk mendidik dan mengasuh agar anak tersebut tidak lupa kepada ibubapa kandungnya.

Jauh sudah saya menyimpang dari tajuk sebenar... cuma memberi pendapat kerana bila kita tidak duduk ditempat orang yang menanggung kita tidak akan rasa bebanannya.

Lagi satu pencapaian untuk tahun 2010, akhirnya kami memiliki kediaman sendiri dan insyaallah hingga hujung nyawa. Bukannya tidak ada sebelum ni tapi lokasi tidak sesuai dengan jiwa kami.

Harapan kami untuk tahun baru 2011, agar tuhan murahkan rezeki kami untuk kami memberikan yang terbaik buat Iman. Kami juga berharap agar kehidupan tahun hadapan adalah yang lebih baik dari tahun sebelumnya. Insyaallah...

Bola sepak: Terima kasih Rajagopal, terima kasih Harimau Malaya

Saya sekarang pun dah minat bola... terikut-ikut dengan hobi ayah Iman. Dulu siap marah-marah apa yang seronok sangat tengok bola? tulah tak kenal maka tak cinta. Sekarang saya lagi lebih-lebih dari ayah Iman bila tengok bola.. ha3 kelakar. Apa pun asuhan K Rajagopal memang menjadi. Pemain-pemain yang dilentur nampaknya memang bertaraf professional.. lebih-lebih lagi Khairul Fahmi Che Mat penjaga gol Malaysia yang baru berusia 21 tahun berasal daripada Kelantan yang banyak menyelamatkan pintu gol Malaysia. Tak lupa juga Safee Sali yang banyak menjaringkan gol dan Shahrul yang banyak membantu mencari peluang menghantar bola di depan pintu gol. Tahniah buat mereka. Selama 14 tahun menanti akhirnya Piala AFF Suzuki Cup 2010 milik Malaysia. Teruskan usaha kalian hingga boleh ke perlawanan dunia pula...






KUALA LUMPUR -- Ramai pasti tidak lupa detik-detik ketika Hassan Sani melorongkan bola kepada James Wong yang merembat masuk gol kemenangan Malaysia 2-1 ke atas Korea Selatan pada pusingan kelayakan Sukan Olimpik di Stadium Merdeka pada 1980.

Seluruh negara melonjak gembira. Perasaan itu dirasai semula malam kelmarin, selepas 30 tahun.
Bola sepak Malaysia begitu disegani di Asia pada era 1950-an, kemudiannya ketika era legenda Mokhtar Dahari, R.Arumugam, Soh Chin-Aun dan Santokh Singh.

Selepas kemenangan gandingan James Wong-Hassan Sani, bola sepak negara mulai merudum pada 1990-an dan awal 2000-an.

Ia tampak bangkit semula Disember tahun lepas apabila skuad negara memenangi pingat emas Sukan SEA di Vientiane, Laos. Kejayaan memenangi Piala AFF Suzuki 2010 selepas mengalahkan Indonesia dengan agregat 4-2 mengesahkan Malaysia jaguh sebenar bola sepak Asia Tenggara.

Malah pasukan yang sama juga mencipta kejutan apabila menewaskan Korea Selatan 1-0 tahun ini.

Pujian kepada jurulatih tempatan, K. Rajagobal, 54, yang mula menjadi jurulatih kebangsaan bawah 23 tahun sejak April 2009.

Skuad bimbingannya telah berjaya "mengajak" penyokong bola sepak supaya memenuhi semula Stadium Nasional di Bukit Jalil. Buat pertama kalinya Stadium Nasional dipenuhi 85,000 penonton bola sepak semasa perlawanan akhir pertama Piala AFF Suzuki Ahad lepas.

Tidak mustahil penyokong negara beramai-ramai mengibarkan Jalur Gemilang di Stadium Gelora Bung Karno jika tidak wujud keraguan terhadap keselamatan di Jakarta Rabu lepas.

Kali terakhir Stadium Nasional padat dengan kebanjiran penonton ialah ketika perlawanan persahabatan skuad kebangsaan menentang pasukan kelab Liga Perdana Inggeris (EPL), Manchester United FC pada 18 Julai 2009.

Lebih bermakna kejayaan Malaysia kali ini apabila skuad kebangsaan terdiri daripada anak jati Malaysia.

Selepas mengambil alih jawatan jurulatih kebangsaan daripada B. Sathianathan, Rajagobal telah membuat kenyataan bahawa beliau meminta tempoh tiga tahun untuk membentuk skuad yang mampu mengembalikan keagungan bola sepak negara.

Semasa Sukan Asia 2010 di Guangzhou baru-baru ini, skuad negara yang menghadapi masalah kecederaan turut membuat kejutan apabila berjaya melayakkan diri ke pusingan kedua meskipun terpaksa akur apabila dibelasah Iran 1-3.

Selepas beraksi di Sukan Asia, skuad "Harimau Malaysia" cuma berehat seminggu sebelum menyambung latihan bagi mempersiapkan diri untuk kejohanan bola sepak Piala AFF Suzuki.

Rajagobal, yang memegang lesen A Konfederasi Bolasepak Asia (AFC), pernah melatih pasukan Selangor pada tahun 2000 dengan membawa pasukan tersebut menjuarai Liga Perdana Satu, separuh akhir Piala Malaysia dan Suku Akhir Piala FA.

Selain itu, beliau juga pernah membawa Kelantan sehingga peringkat separuh akhir pada musim 2001/2002 Piala Malaysia sebelum dilantik sebagai ketua jurulatih skuad bawah 21 tahun kebangsaan dari tahun 2003 hingga 2009.

Rajagobal pernah berkata tiga aspek penting jika mahu kembali disegani di peringkat Asia Tenggara ialah pembangunan pemain peringkat akar umbi, pembangunan jurulatih dan Liga Malaysia sendiri perlu menghasilkan pemain-pemain yang berpotensi.

"Saya tahu dan seluruh rakyat tahu bahawa ia merupakan satu perkara yang tidak mudah tetapi saya akan cuba memberikan yang terbaik dan bersikap realistik," katanya selepas dilantik tahun lepas.

Beliau berkata ketiadaan pemain import merupakan peluang terbaik bagi pemain tempatan untuk menonjolkan prestasi masing-masing.

Rajagobal dikenali sebagai seorang yang peramah dan merendah diri tetapi tetap tegas ketika berada di atas padang mengendalikan sesi latihan buat anak didiknya.

Sebagai bekas pemain kebangsaan, beliau dikenali sebagai seorang "nippy striker" yang pernah bermain bersama pemain legenda negara, Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari lewat zaman 1970-an.

Ketika itu, beliau bermain untuk pasukan PKNS FC dalam liga semi-pro negara dari tahun 1978 hingga 1989.

Kejayaan Rajagobal dan skuad Harimaunya kini menyemarakkan semangat Malaysia melangkah ke tahun baru dengan lebih yakin untuk mencatat lebih banyak kejayaan.Terima kasih Rajagobal. Terima kasih Harimau Malaysia. -- BERNAMA

Isnin, 27 Disember 2010

Mengapa sukar mengaku kesilapan

Hidup ini ibarat roda... ada kala di atas dan ada kala di bawah. Macamana pun pusingan itu tetap berlaku... ada juga yang sentiasa duduk di atas dan ada juga yang sentiasa duduk di bawah. Walaubagaimanapun jika kita tidak mengubahnya selama-lamanya ia akan begitu. Tapi itu semua lumrah kehidupan. Sebab itu tuhan ciptakan kita airmata bukan hanya untuk bersedih tapi kadangkala kita juga menangis kerana terlalu gembira. Sebagai manusia kita pasti melalui semua perkara itu.

Cuma saya terkilan bila berdepan dengan manusia yang sengaja mencipta kesusahan dan menjatuhkan maruah orang lain. Setiap yang berjaya atau gembira pasti ada yang iri hati. Sebolehnya biarlah apa jua yang orang lain lakukan itu hak mereka yang patut mereka kecapi. Mengapa mesti kita rosakkan kebahagiaan orang lain. Kenapa pula bila orang lain berduka ramai yang menjauhkan diri...

Saya lebih rela menanggung kesakitan dugaan tuhan daripada menanggung kesakitan mental akibat tekanan daripada perbuatan manusia. Tapi apa pun dugaannya saya tetap tidak boleh menghukum.. untuk dilentur pun sudah terlambat... apa yang diharapkan agar tuhan sentiasa membuka hati-hati mereka berubah ke arah kebaikan. Alangkah indahnya hidup bila saling harga menghargai, hormat menghormati dan saling sayang menyayangi.

Mengakulah kesilapan yang telah kita lakukan kerana itu adalah yang lebih baik dari tidak mengaku dan menuding jari ke arah orang lain. Kerana ini boleh mencipta lebih banyak kehancuran hati dan perasaan...

Waallahuaklam.

Khamis, 23 Disember 2010

Blog saya dah ada lagu...




Tercari-cari macamana blogger lain masukkan lagu dalam blog mereka. Akhirnya terjumpa di dalam blog Mayonnaise. Terima kasih buat saudari Mimis. Mudah sahaja rupanya kalau sesiapa ingin cuba click sahaja di Gratisan Musik di bawah. Copy code lagu dan paste dalam blog. Atau pergi terus ke http://www.fullmusik.co.cc/

Effective CPM


Effective cost-per-thousand impressions (eCPM) is a useful way to compare revenue across different channels and advertising programs. Essentially, effective CPM represents your estimated earnings for every 1000 impressions you receive.

Effective CPM doesn't represent how much you have actually earned -- rather, it's calculated by dividing your estimated earnings by the number of page impressions, then multiplying by 1000. For example, if you earned an estimated $0.15 from 25 page impressions, then your page eCPM would equal ($0.15 / 25) * 1000, or $6.00. If you earned an estimated $180 from 45,000 ad impressions, your ad eCPM would equal ($180 / 45,000) * 1000, or $4.00.

google adsense

Rabu, 22 Disember 2010

Langsing Gaya Perancis


Selama lebih dari beberapa dekad, orang Perancis dinilai lebih si hat dan lebih langsing dibanding orang-orang dari negara maju lainnya. Apa rahsianya?

1. Makan bersama

Berbeza dengan kebiasaan orang moden yang serba tergesa-gesa dan individual, orang Perancis terbiasa untuk meluangkan waktu makan bersama. Kegiatan makan, bahkan sarapan, menjadi aktiviti sosial untuk berkumpul dan bertanya khabar. Mungkin kerana asyik berbual mereka makan lebih lambat. Terdapat kajian menunjukkan makan secara perlahan bukan sahaja mengurangi stress tetapi juga membuat otak mampu mengirimkan signal kenyang. Akibatnya kita juga tidak makan secara berlebihan.

2. Mengurangi stres

Bukan rahsia kalau orang-orang Perancis lebih menikmati waktu luang mereka. Peraturan di negeri itu mewajibkan syarikat memberi cuti 30 hari pada pekerjanya setiap tahun dengan gaji dibayar penuh. Meski begitu liburan bukan satu-satunya cara untuk rileks, mereka juga lebih fokus pada teman, keluarga dan makanan.

3. Jarang makan makanan ringan

Bila anda berkunjung ke negeri ini, anda akan jarang menemui produk snek di supermarket. Ini kerana mereka sangat menikmati makanan yang tersaji di waktu makan. Rasa kenyang juga mengurangi keinginan untuk mengudap. Kalaupun ingin, mereka cenderung memilih kudapan sihat, seperti buah-buahan.

4. Makan pada waktunya

Kerana sering berkumpul untuk makan bersama, orang Perancis jadi terbiasa untuk makan pada waktunya. Situasi begini membuat tubuh dapat mencerna makanan secara baik.

5. Hanya makanan segar

Kebiasaan tergesa-gesa akan berpengaruh pada cara kita makan dan cara kita menyiapkan makanan. Untuk mengurangi pengambilan sodium, gula, trans fat, dan makanan berpengawet, sediakan waktu untuk menyiapkan makanan sendiri di rumah.

6. Kurangi trans fat

Pakar sejak lama meyakini jenis lemak yang terdapat dalam makanan Perancis, seperti keju dan krim, boleh dimetabolisme tubuh dengan mudah.

7. Variasi makanan

Tidak ada satu pun jenis makanan yang mengandungi bermacam nutrisi yang diperlukan tubuh. Kerana anda memerlukan variasi jenis makanan untuk memenuhi keperluan gizi. Pola makan ala Mediteranian yang diamalkan oleh orang Perancis, iaitu kaya sayur, buah dan kacang-kacangan menjadi kunci kesihatan.

8. Gunakan kaki anda

Ini merupakan tradisi yang masih tetap terpelihara, orang Perancis jarang menggunakan kenderaan bermotor, mereka lebih suka berjalan kaki. Baik hanya sekadar ke pasar atau, mereka lebih memilih jalan kaki.

9. Hidangan kecil

Rahsia lain yang perlu diketahui adalah jumlah makan. Orang-orang di negeri ini memang terbiasa makan dalam jumlah hidangan yang kecil.

Bicara make-up di musim percutian


SENTUHAN KECERIAAN

Bicara make-up di musim percutian ini, tampil dengan aura penuh keceriaan, segar dan lebih feminin. Bicara dengan pembayang mata yang lebih kuat, berani dan menjadi statementkecantikan mempesonakan. Perpaduan rona pink, jingga dan coklat pada riasan smokey eyes menjadikan ia lebih menarik. Pastikan anda memilih berus yang betul dan tepat penggunaannya agar warna blend serata. Beri fokus pada hiasan bibir dengan pilihan warna pinkterang menyirat keanggunan dan kesempurnaan bibir. Miliki wajah seindah biasa kala menghabiskan masa percutian anda...

- KIFFY RAZAK

SOLEKAN MUSIM PERCUTIAN

Kembara percutian sambil beristirehat di tempat baru pastinya suatu pengalaman yang amat sukar dilupakan. Melawat monument bersejarah dan ketemu penduduknya yang ramah, memang mengujakan! Begitupun, usah jadikan ini alasan untuk bercuti dari tidak mengenakan sebarang solekan. Ketahui tip-tip solekan kala berlibur agar wajah anda kekal manis berseri kala merakam foto-foto kenangan.

Semasa Penerbangan
Isikan alat-alat solekan yang asas sahaja ke dalam sebuah beg kecil. Ini termasuklah krim pelembap wajah bersaiz mini dan pek sampel pewangi kegemaran anda. Bawa bersama titisan penyegar mata, pek tisu lembap antibakteria dan sebotol kecil face mist untuk menghidratkan kulit.

Tip!
  • Layangkan solekan yang minimal. 
  • Pemakaian bedak asas, pemerah pipi atau debu pembayang mata yang tebal akan mencomotkan wajah, terutamanya jika anda tertidur dalam penerbangan. 
  • Periksa wajah anda sejam sebelum pendaratan. 
  • Gunakan gincu tahan lama dan maskara kalis air untuk kelihatan menawan di sepanjang penerbangan. Bawa bersama palet pembayang mata untuk touch-up. 

Negara beriklim Panas
Angkara cuaca panas dan suhu lembap boleh mendatangkan masalah pada solekan yang dikenakan. Bedak dan pemerah pipi akan mencair, lalu hilang di sebalik bebutir peluh di wajah anda. Rahsia solekan yang bijak ialah memilih warna-warna matte agar anda terlihat lebih semulajadi.

Tip!
Jika mempunyai kulit berminyak, bedak asas jenis matte sangat disarankan agar kulit sentiasa kering. Ia juga meresap lebihan minyak.
Elakkan alat solekan berasaskan krim kerana ia mudah mencair dan melekitlekit di bawah suhu panas.
Gunakan alat solekan dengan formulasi ekstrak pudina, lemon, the hijau atau timun yang mempunyai kesan mendingin serta menyegarkan kulit.

Negara beriklim Sejuk
Ketika berkunjung ke negara beriklim sejuk atau bersalji, anda perlu menyesuaikan jenis solekan agar dapat menghidratkan kulit yang kering. Gunakan alat-alat solekan yang berasaskan kalis air termasuklah bekas kit solekan yang dibawa! Pilihlah warna-warna terang untuk pembayang mata, tapi kekalkan rona lembut pada pipi dan bibir.

Tip!
  • Gunakan bedak asas yang dilengkapi pelembap. 
  • Penggunaan span mekap akan menyerap pelembap semulajadi dari kulit anda. Jadi gunakan berus khas untuk meratakan cecair bedak asas. 
  • Suhu sejuk akan mengeringkan bibir. Sapukan balm bibir di bawah gincu kegemaran agar warnanya lebih terserlah. 

Oleskan sedikit bronzer pada wajah anda selepas selesai mengaplikasi solekan. Ini memberikan efek kemilau untuk kesan segar dan glamor.

Perkembangan Anak 0-12 Bulan



Tidurkan bayi

Bayi memerlukan tidur yang mencukupi untuk tumbesaran yang sihat. Keperluan tidur untuk bayi baru lahir hingga usia dua bulan adalah antara 10.5 hingga 18 jam sehari. Sementara bagi bayi usia dua hingga 12 bulan, jumlah tidur yang diperlukan antara 14 hingga 15 jam sehari.

Sebelum itu anda perlu mengenali sifat tidur si kecil agar memudahkan proses mendodoi seterusnya menidurkannya. Biasanya pola tidur tidak teratur berlaku di kalangan bayi usia enam hingga lapan minggu.

Bayi yang sudah melepasi tempoh berpantang iaitu dua bulan ke atas mempunyai pola tidur yang agar teratur.

1. Selesanya katil
Letakkan anak di tempat yang selesa baginya setiap kali waktu tidur. Tindakan ini mampu mewujudkan satu hubungan antara anak dan katilnya serta persekitaran dalam bilik tidurnya.

2. Masa untuk tidur
Ciptakan jadual tidur yang teratur secara rutin. Jika sejak kecil anda sudah biasakan dia dengan masa tidur yang tetap, maka tidak mustahil bayi akan tahu sudah tiba masa untuknya tidur. Untuk menjayakan proses ini ia memerlukan kesabaran dan mengambil masa yang lama.

3. Bersihkan badan dulu
Badan yang selesa pasti membuatkan si kecil juga selesa untuk melelapkan matanya. Pastikan anda sudah memandikan bayi, menukar lampinnya terlebih dahulu sebelum menidurkannya.

4. Mari menyusu
Aktiviti ini diakui oleh kebanyakan ibu antara yang paling berkesan untuk menidurkan si kecil. Bayi yang menyusu badan amat mudah tertidur dengan sendirinya.

5. Tepuk dan dodoi
Bayi suka mendengar irama lembut didodoikan ketika mata hendak terlena. Apatah lagi jika diiringi dengan tepukan lembut di punggungnya.

6. Ingatan waktu tidur
Untuk mencipta rutin tidur bayi, sentiasa ingatkannya sudah tiba masa untuk tidur. Gunakan kata-kata pujukan seperti ‘Adik, sudah tiba masa untuk tidur’ atau ‘Selamat malam’.

7. Bermain seketika
Berseronok dan bergurau dengan si kecil boleh membuatkan dia letih dan sekaligus memudahkan untuknya tidur.

8. Guna penanda
Tiada salahnya menggunakan prop tertentu bagi menandakan sudah tiba masa untuk tidur. Membaca buku misalnya boleh mengasyikkan si kecil dan dia tahu sudah tiba masa untuk tidur.

dari Majalah Pa&Ma keluaran November 2010

Iman bagi amaran nak tidur


Rakaman menggunakan camera handphone sahaja. Tu yang gambarnya gelap.

Iman sudah mara ke depan dengan lajunya...


Seronok tengok bila dia dah mula pandai merangkak. Cepat juga perkembangannya.

Selasa, 21 Disember 2010

Iman Jalan-Jalan


Kami suka bawa Iman pergi Tesco kerana pasaraya ini satu-satunya menyediakan kemudahan untuk bayi seperti Iman.



Iman melihat pemandangan di Tasik Titiwangsa. Ayah teringin sangat nak ambil gambar Iman di sini. Kebetulan masa ni kami bawa nenek Iman pergi rumah kawan dia ada buat kenduri kesyukuran dan tahlil arwah suami.


Iman datang dengan ayah ambil ummi di Kelab Tasik Putrajaya. Ummi ada perjumpaan bekas pelajar sekolah menengah di sana


Iman dah pandai angkat badan


Cepat... sebelum 6 bulan lagi dia dh pandai angkat badan. Buat kali pertama melakukannya dia terjatuh. Tapi tidak untuk seterusnya... dia dah pandai kawal badan. Sudah boleh melompat ke depan dan menghenjut-henjutkan badannya... comel sangat

Iman sudah pandai meniarap

Gambar ni di ambil lagi 2 hari sebelum usia genap 6 bulan


Di usia 5 bulan Iman sudah boleh meniarap...


Wajahnya buat kali pertama....



Hadir dirinya selama 11 tahun menanti membuatkan hidup kami lebih ceria dan bermakna untuk melalui kehidupan berkeluarga. Rupanya comel dan semoga bila besar menjadi anak yang bertanggungjawab ke atas agama, keluarga dan negara.

Kami panggil Iman supaya teguh pegangannya dan pegangan kami juga...

Insyaallah...

Klik sini untuk baca lebih lanjut tentang Iman

Khamis, 9 Disember 2010

Akibat tidak sabar...

Hari ni pagi-pagi lagi dah buka laptop nak tengok saham. Semalam dah jual tapi saja nak tengok berapa harga terkini. Malangnya naik pula... tulah tak sabar... tapi nak buat macamana dah takde rezeki. Itulah apa pun yang kita mahukan kena banyak bersabar. Kalau tak menyesal. Tapi nak sedapkan hati anggaplah takde rezeki. Mungkin setakat itu sahaja rezeki kita. Apa pun dah itu yang kita dapat. Itu pun dah kira bersyukur.. takpelah..

Rezeki Allah ni kita tak tahu... masing-masing ada rezeki sendiri. Tak boleh dijangka dan diduga. Kadang-kadang rezeki depan mata belum tentu jadi milik kita. Rezeki yang kita pegang pun kadang-kadang boleh hilang sekelip mata. Saya sentiasa mengajar diri supaya bersabar dan redha.. kalau tidak hati tidak tenang. Cuma perlu beringat di saat tuhan limpahkan rezekinya terhadap kita hendaklah kita gunakan sebaik-baiknya. Jangan dilupa pada yang berjasa pada kita dan orang-orang yang memerlukan. Begitu juga dengan Allah. Dia yang memberi tapi kita lupa untuk mengunjungi rumahnya.

Semoga saya berpeluang untuk menjadi tetamunya. Insyaallah... jika tuhan mengizinkan.

Rabu, 8 Disember 2010

Tiada persefahaman punca utama cerai


KUALA LUMPUR – Kurang persefahaman antara suami isteri menjadi punca utama perceraian di kalangan umat Islam di negara ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau berkata, ia merupakan hasil kajian yang dijalankan oleh Bahagian Penyelidikan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada Jun 2005 ke atas perceraian yang berlaku bagi tempoh 2003-2004.

"Di pihak suami, tiada persefahaman merupakan punca paling utama perceraian iaitu sebanyak 43.33 peratus, tidak bertanggungjawab (32.93 peratus), masalah akhlak dan sosial (12.03 peratus), masalah pihak ketiga (5.54 peratus) dan masalah ekonomi (2.62 peratus),” katanya pada sesi soal jawab di Persidangan Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Lilah Yasin (BN-Jempol) yang ingin tahu punca utama perceraian di kalangan umat Islam di negara ini.

Jamil Khir berkata, bagi pihak isteri pula, punca perceraian kerana tiada persefahaman adalah sebanyak 69.44 peratus, tidak bertanggungjawab (17.68 peratus), masalah akhlak dan sosial (5.84 peratus), masalah pihak ketiga (4.42 peratus) dan masalah seksual (1.38 peratus). – Bernama

Keratan KOSMO di atas menunjukkan peratus tertinggi perceraian adalah disebabkan tiada persefahaman antara pasangan. Memang itu yang paling penting dalam sesuatu perhubungan. Kalau tidak memahami mana sanggup tinggal sebumbung. Persefahaman bukan mengambil masa yang singkat tetapi agak lama. Di situ banyak kesabaran diperlukan. Apa pun yang penting kita bersuara apa yang kita tidak suka pada pasangan kita. InsyaAllah... kalau masing-masing inginkan kedamaian pasti sanggup berkorban demi pasangan.

Bukannya susah, terimalah pasangan kita seadanya... jangan meminta apa yang dia tak mampu berikan. InsyaAllah, dengan kesabaran kita tuhan berikan rahmat yang kita sendiri tak sangka. Anggaplah pasangan kita sebahagian dari hidup kita. Bila kita keluarkan diri pasangan kita dari dalam diri kita maka kita semakin jauh dan malah tidak akan menghargai apa yang mereka lakukan sebelum ini. Mencari kekurangan adalah satu cara yang salah... pandanglah kelebihan pada mereka. 

Tiada insan yang sempurna... carilah kesederhanaan dalam setiap segi. Jika tuhan berikan lebih itu adalah bonus untuk kita. Setiap detik kita sentiasa belajar soal kehidupan... setiap yang berlaku adalah ujian dari Allah... cuma kita perlu berfikir dan bertindak mengikut akal yang waras bukan mengikut nafsu. Perceraian adalah perkara yang dibolehkan tetapi yang dibenci dalam islam. Selagi boleh bertahan tu bertahanlah... melainkan suami tu kaki pukul, tak bagi nafkah, buat maksiat dan sebagainya yang melanggar hukum agama. 

Tak semestinya hidup dengan teman yang baru kita lebih bahagia. Ada juga cerita isteri meminta cerai kerana hidup susah dan akhirnya suami tadi menjadi kaya raya. Semua itu kerja tuhan... kita sebagai hambanya lalu sahaja apa yang diatur olehNya... apa pun yang kita corakkan dalam kehidupan kita sampai masa tuhan ingin mengubahnya ia akan bertukar juga... mohonlah semoga rumahtangga kita sentiasa aman damai dan dijauhkan dari gangguan iblis yang memesongkan hati kita dan gembira melihat masjid yang kita bina runtuh.

Selasa, 7 Disember 2010

Salam Maal Hijrah / Muharram 1432H


PENGENALAN

MUHARAM adalah bulan pertama dalam Sistem Kalendar Islam (Hijriah). Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91).

Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan. Rasulullah s.a.w telah menamakan bulan Muharram sebagai bulan Allah (shahrullahi).

Sandaran yang dilakukan oleh Baginda s.a.w kepada Allah s.w.t lantaran kemuliaan dan kelebihan bulan ini kerana sesungguhnya Allah s.w.t tidak merujukkan kepadaNya melainkan oleh golongan khowas (terkhas) di kalangan makhluk - makhlukNya.

Daripada Al-Hassan Al-Basri rahimahumullah sesungguhnya Allah s.w.t telah membuka lembaran tahun baru di dalam takwim Islam dengan bulan Muharram. Tidaklah kedapatan bulan yang lebih mulia dalam takwim Islam di sisi Allah s.w.t itu selepas bulan Ramadhan melainkan bulan Muharram. Ianya dinamakan bulan Allah yang khas disebabkan besarnya kehormatannya.

SEJARAH

Permulaan penggunaan Kalendar Tahun Hijrah / Hijriah adalah hasil dari ilham Khalifah Ar-Rasyidin yang kedua iaitu Saidina Umar Al-Khatab radhiyallahu `anhu. Ini adalah turutan dari Kesatuan Arab yang ditubuhkan di bawah naungan Islam pada zamannya.

Ada satu riwayat lain yang mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As'ari telah mengirimkan surat kepada Saidina Umar r.a minta beliau menjelaskan tentang tahun bagi tarikh surat/arahan Umar yang telah dihantar kepadanya. Maka dengan ini beliau (Umar r.a) mahukan satu kalendar / taqwim Islam yang khas untuk menggantikan tahun rujukan kalendar yang berbagai-bagai yang digunakan oleh bangsa-bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain pada zaman itu.

Di kalangan bangsa Arab sendiripun ada berbagai-bagai kalendar yang digunakan seperti Kalendar Tahun Gajah, Kalendar Persia, Kalendar Romawi dan kalendar-kalendar lain yang berasal dari tahun peristiwa-peristiwa besar Jahiliah. Maka Umar telah memilih tahun yang terdapat di dalamnya peristiwa paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk dijadikan asas permulaan tahun pertama bagi kiraan kalendar / taqwim Islam.

Peristiwa tersebut adalah peristiwa hijrah Rasullullah saw dari Makkah ke Madinah. Ini adalah kerana dengan hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kepada RasulNya dan agama Islam ditegakkan. Hasil dari itu, Kesatuan Arab lebih sistematik, bersatu dan tersusun serta mendapat berbagai-bagai kejayaan besar dan bertambah kuat hasil dari pilihan Umar itu.

Di antara kejayaan besar Islam waktu itu ialah kerajaan Kisra dapat ditumbangkan, Baitulmuqaddis dibebaskan dari Rom dan Masjid Al Aqsa dibangunkan. Setelah Umar membandingkan kalendar tersebut dengan kalendar-kalendar Persia dan Romawi, didapati bahawa kalendar ini ternyata lebih baik. Maka dengan itu Umar mengisytiharkan Kalendar Tahun Hijrah adalah Kalendar / Taqwim Islam yang rasmi.

PERISTIWA- PERISTIWA PENTING

1 Muharram - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
10 Muharram - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.

Pada 10 Muharram juga telah berlaku:
  1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
  2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
  3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
  4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
  5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
  6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
  7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
  8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
  9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
  11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
  12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
  13. Hari pertama Allah menciptakan alam.
  14. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
  15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
  16. Allah menjadikan 'Arasy.
  17. Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  18. Allah menjadikan alam.
  19. Allah menjadikan Malaikat Jibril.
  20. Nabi Isa diangkat ke langit.
AMALAN SUNAT

1 – 10 Muharram adalah disunatkan berpuasa.

16 perkara yang sunat dilakukan pada hari yang ke 10 Muharram

  1. Selepas waktu Asar hari yang ke 9 Muharram - Ambil satu bekas yang berisi air dan dibacakan surah Al-Fatihah sebanyak 7 kali (Apabila sampai bacaan kita pada ayat “Iyya kanak budu” kita berdoa di dalam hati tentang hajat kita – terutamanya untuk anak-anak. Kemudian air tersebut disapukan ke muka anak-anak ataupun diberi minum
  2. Puasa sunat pada hari 9 Muharram (Tasua’) dan 10 Muharram (Asaura). Pahalanya adalah seperti 10 ribu kali mengerjakan haji dan 10 ribu kali mengerjakan umrah.
  3. Menyapu kepala anak yatim. Caranya ialah dari bahagian belakang kepala ke hadapan. Allah akan mengangkat darjat kita.
  4. Memberi makan kepada orang yang berpuasa. Pahalanya adalah sama seperti memberi makan kepada semua umat Muhammad.
  5. Mandi sunat. Allah akan menghilangkan penyakit-penyakit/jauhkan dari penyakit.
  6. Menziarahi rumah orang alim.
  7. Menziarahi orang sakit. Sama seperti kita menziarahi seluruh anak Adam
  8. Melebihkan perbelanjaan dari hari biasa/Meluaskan nafkah keluarga.
  9. Bercelak mata – Boleh menghindarkan dari sakit mata
  10. Menziarahi kaum keluarga
  11. Mengerat kuku
  12. Membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 1 ribu kali. Allah akan memandang dengan belas kasihan.
  13. Sembahyang sunat 4 rakaat – 2 salam (2 rakaat x 2). (Sahaja aku sembahyang sunat mutlak 2 rakaat kerana Allah Taala) Baca surah Al-Ikhlas 15 kali bagi 1 rakaat. Allah akan mengampunkan dosa 50 tahun yang lalu
  14. Banyakkan bersedekah. Allah akan menggandakan pahala 1 kepada 700.
  15. Beri makan/pakaian kepada fakir miskin. Allah akan beri balasan 70 kali ganda semasa di dalam syurga.
  16. Berzikir (Hasbi Allahu wanikmalwakil, nikmal maula wanikmalnasir) sebanyak 70 kali

Sabtu, 4 Disember 2010

Macam-macam naik

Bermula dari semalam rasa tertekan dengan isu kenaikan harga barang dan petrol. Sekarang air di Selangor pula nak naik hingga 37%. Saya ni tidak pandai politik dan buta sejarah tapi saya tidak buta akal. Saya tak faham setiap kali bila hujung tahun keuntungan syarikat-syarikat pembekal dan pengeluar semuanya naik. Aik takkan untung pun masih nak naikkan harga. Pelik bukan???

Belanjawan takde satu pun memihak kepada rakyat. Malah harga barangan harian semakin naik. Barang yang org jarang beli pula yg dikurangkan harga. Pelik bukan???

Slogan rakyat didahulukan saya tak nampak pun kat mana. Anda nampak ke? Yang saya nampak semua benda saya keluarkan duit utk bantu kerajaan adalah... bayar bil, tol, cukai jalan, cukai pintu, cukai tanah, income tax, pegi kfc, mc D, burger king, mana2 restoranlah mesti kena bayar tax oh lupa nak berhadas pun kena bayar. Tak cukup lagi ke? sampai harga minyak dan harga barangan harian pun nak naik. Yalah diorang ni mana rasakan...

Slogan yang saya rasa sesuai "kerajaan didahulukan" adalah lebih tepat. Kononnya utk tingkatkan ekonomi negara dan bantu rakyat. Tak usahlah cakap soal subsidi dgn rakyat. Yang peliknya nak buat bangunan tinggi2 boleh pula. Mana datangnya duit? kalau bukan duit rakyat. Apa salahnya bagilah sikit pada rakyat duit saguhati kan lebih baik.

Saya teringin sangat nak tahu berapa kutipan yang negara kita dapat setiap tahun daripada hasil titik peluh rakyat. Agak-agaknya tak cukup ke? atau lebih dari cukup?

Negara kita memang hebat walaupun kecil. Kalau boleh nak buat supaya negara lain pandang kat kita. Tapi... memalukan bila saya sampai di Perth mereka lebih kenal orang Indonesia dari Malaysia, begitu juga sewaktu saya pergi ke Dubai. ha ha ha malu betullah. Konon nak tarik pelabur luar.... kalau dah hasil dalam negeri pun takda usaha nak tingkatkan, tak payah berangan tinggilah. Kereta kita pun orang tak pandang. Dahlah jual mahal... dengar cerita bila jual di negara luar harganya lebih murah. betul ke??? Aik Pelik bukan???

Apa pun saya rasa kalau kita ikut undang2 islam dan hati2 orang2 yang terlibat menguruskannya bersih takkan terjadi perkara macam ni. Tak perlulah bagi alasan dan nak banding2kan negara kita dgn org lain. Kan lebih baik jaga negara dan rakyat sendiri... cukup2lah buat projek yang tidak mendatangkan faedah dgn mengeluarkan perbelanjaan yg tinggi tapi akhirnya tak kemana2.

Kami rakyat mahukan hak kami. Kami banting tenaga dan keringat untuk bertarung mencari rezeki kami sendiri. Cukup atau tidak yang kerajaan tahu bayar tetap bayar. Jadi siapa yang didahulukan???



Jumaat, 3 Disember 2010

Kenapa beralih arah???

Macam-macam hal rumahtangga yg kita dengar, semoga apa yg kita dengar menjadi iktibar dan pengajaran. Yang tak baik minta dijauhkan dan yg baik itu kita jadikan sebagai contoh.

Baru-baru ni saya dapat tahu orang yang saya kenali telah beristeri lagi seorang. Pada mulanya si isteri boleh menerima, tapi bila dah melaluinya nampaknya si isteri tidak sanggup menghadapi hidup bermadu. Si suami orang yg bekerjaya begitu juga isteri, anak-anak semua sudah besar. Alasan si suami berkahwin seorang lagi kerana mahukan anak. Tapi itu semua alasan... kami yg sudah berumahtangga 11 tahun tanpa zuriat masih mampu bertahan apatah lagi dia yg sudah punya 3 org anak. Bagi saya kalau teringin anak kecil apa salahnya ambil anak angkat mcm yg kami lakukan. Erm... itulah mungkin itu semua alasan. Bila kita hendakkan sesuatu mesti ada alasan kan?

Si suami bila beristeri muda nampaknya lupa seketika pada yg tua. Sebut tua itu adalah satu lg alasan yg diberikan suami.. hai.. ibarat habis madu sepah dibuang. Kasihan si isteri, orgnya baik dan peramah. Si isteri muda yg ambil hak orang lain jgnlah pula lebih sudu dari kuah. Walaupun 'baru' bukan alasan utk dapat 'tiket' berbulan madu yg panjang. Sampainya hati si isteri muda telefon isteri tua bagitau si isteri tua sudah hidup lama dgn suami jd bg peluang dia pula utk bersama si suami. Aik! kalau itu menjadi ukuran nampaknya kenalah tunggu 20 thn utk si isteri tua berjumpa balik suaminya... kalau nk ikut dari segi pembahagian sama ratalah kan. Si suami boleh berdiam diri dgn ragam isteri muda. Wahai sang suami berfikirlah secara matang, biarlah segala keputusan dan kata-kata keluar dari mulut anda sendiri bukan dari mulut isteri-isteri. Bukan senang nak puaskan hati kedua-dua belah pihak. Pasti kedua-duanya ada sedikit kelukaan di hati masing-masing kerana tidak puashati. Si isteri tua sudah merajuk mohon cerai dan suami terus shj tunaikan... aik mudahnya... sblm dapat rasanya pjg juga tempoh utk mendapatkannya. Dah dapat senang je pula.

Apa pun saya harap si suami dpt rujuk kembali dgn isteri tua, kesian pada anak-anak yg telah pun remaja. Bukan nak kata salah sesiapa tetapi tepuk dada tanya iman kita, bukan tanya selera. Sebab kerana seleralah badan binasa. Kita tak tahu usia kita sampai bila jadi hargailah apa yang kita ada...

Wahai suami-suami berfikirlah dgn sedalam-dalamnya sblm anda membuat keputusan berkahwin seorang lagi selagi hati anda tidak bersih. Tak salah jika anda betul-betul mampu utk membahagiakan isteri-isteri anda dan tak salah juga jika isteri-isteri anda mampu memahami hak-hak dan tanggungjawab mereka sebagai isteri.

Wahai isteri-isteri jika anda lihat suami anda seorang yg menjaga keterampilan diri.. jgnlah anda pula lupa utk menghiaskan diri... Tiada cacatnya ciptaan Allah kepada hamba-hambanya melainkan kita sendiri tidak pandai menjaganya. Sebab itu islam menyuruh kita berhias utk suami... agar suami memandang kita dgn senang hati.

Wahai suami-suami jika ada yg anda tidak puashati dgn isteri anda beritahulah kepadanya agar dia mengubahnya... jgn berdiam diri hingga makan diri dan mencari peluang mencari pengganti. Itu adalah alasan yg tidak munasabah. Apa salahnya cakap kepada isteri "i suka kalau tgk u pakai cantik-cantik" jgnlah pula tegur "u ni tak pandai bergaya langsunglah" memanglah isteri marah. Tegur dgn cara berhemah..

Berkata memang mudah kan? tapi selagi kita boleh betulkan mana yang salah tak rugikan? manusia ni sering terlupa bila terlalu gembira... bila kita sedih baru kita teringat...

Waallahuaklam....

Brushing Teeth May Keep Away Heart Disease



Study Shows People Who Brush Teeth Less Frequently Are at Higher Risk for Heart Disease 

May 27, 2010 -- Brushing your teeth is not only good for your pearly whites, it also decreases your chances of suffering a heart attack, a new study indicates.

Researchers in England analyzed data from more than 11,000 people taking part in a study called the Scottish Health Survey. They examined lifestyle habits such as smoking, overall physical activity, and oral health routines.

Patients were asked whether they visited a dentist at least once every six months, every one to two years, rarely, or never. They were also asked how often they brushed their teeth -- twice daily, once a day, or less than every day.

The researchers found that:
62% of participants said they went to a dentist every six months.
71% said they brushed their teeth twice a day.

After adjusting the data for cardiovascular risk factors such as obesity, smoking, social class, and family heart disease history, the researchers found that people who admitted to brushing their teeth less frequently had a 70% extra risk of heart disease.

People who reported poor oral hygiene also tested positive for bloodstream inflammatory markers such as fibrinogen and C-reactive protein.

"Our results confirmed and further strengthened the suggested association between oral hygiene and the risk of cardiovascular disease," Richard Watt, DDS, of University College London, says in a news release. "Furthermore, inflammatory markers were significantly associated with a very simple measure of poor oral health behavior."

He says more studies are needed to confirm the findings and to determine whether oral health and cardiovascular disease are causal or simply risk markers.

The findings of the study were not necessarily shocking, the researchers say, because scientists have increasingly wondered about a possible connection between dental disease and cardiovascular health.

"Inflammation plays an important role in the pathogenesis of atherosclerosis, and markers of low grade inflammation have been consistently associated with a higher risk of cardiovascular disease," they write.

Poor oral hygiene is the major cause of periodontal disease, a chronic infection of the tissues surrounding the teeth. Thus, gum infections seem to add to the inflammatory burden on individuals, increasing cardiovascular risk, the researchers say.

Oral infections are common, so doctors should be alert to infections in the mouth as signs of increased inflammation, and tell patients to brush their teeth and maintain good oral hygiene, the researchers conclude.

The study is published in the journal BMJ.

By Bill Hendrick
WebMD Health News
Reviewed by Elizabeth Klodas, MD, FACC

Elakkan Pengambilan Minuman 3 Dalam 1





Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa rakyat Malaysia menjauhkan diri drpd pengambilan minuman 3 dalam 1. Minuman dan bijirin ini lebih murah dan mudah utk disediakan tetapi penuh dgn gula berlebihan yg membawa byk bahaya tersembunyi kpd kesihatan kita.

Rakyat Malaysia dilaporkan menjadi antaa pengguna tertinggi gula di Asia Tenggara. Pada 1970-an rakyat Malaysia mengambil kira2 17 sudu teh gula sehari. Angka ini kemudiannya meningkat kpd 21 sudu teh sehari pada 1980-an.

Kini rakyat Malaysia dilaporkan mengambil purata 24 sudu teh gula sehari. Ini kerana gula terdpt dlm hampir semua jenis makanan yg diproses serta diambil bersama minuman di kedai dan di rumah.

Sebagai tambahan kpd 24 sudu teh gula ini, pengeluar minuman kini mendapati cara lain utk meningkatkan pengambilan gula harian kita. Mereka menyuntik gula tambahan ke dalam diet kita dgn memasarkan minuman 3 Dalam 1 seperti kopi, teh, coklat, minuman malt dan bijirin yg dicampur bersama krimer dan sejumlah besar gula.

Minuman ini murah dan mudah diperolehi, serta mudah untuk diminum dan disasarkan kpd mrk yg mempunyai gaya hidup yg sentiasa sibuk. Setiap satu drpd minuman ini biasanya mengandungi sehingga 4.4 sudu teh gula atau kira 80 kcal (Kilo kalori)!

Glukosa dlm gula memberikan pengguna 'tenaga' yg mereka fikir akan membantu menyediakan lebih tenaga di tempat kerja atau di sekolah. Pengamiblan sesuatu yg tinggi kandungan gulanya dan pada masa yg sama mempercayai bahawa gula sumber tenaga sebenar, ramai percaya mereka merasa lebih bertenaga. Bagaimanapun, ia tidak benar dan hanya kesan plasebo.

Apa yg sebenarnya ialah kita mendapat semua tenaga yg kita perlukan drpd sumber makanan kita. Menurut Garis Panduan Pemakanan Malaysia yg diterbitkan oleh Kementerian Kesihatan pada 1999, untuk memastikan kita memperolehi semua kalori harian yg diperlukan oleh kita drpd makanan, apa yg diperluka ialah memakan makanan seimbang drpd pelbagai jenis makanan dan memakanya secara sederhana. Ini sudah cukup untuk menyediakan kita dgn purata keperluan tenaga harian antara 1500 hingga 2500 kcal.

Dengan 24 sudu teh gula sudah pun berada dlm saluran darah kebanyakan rakyat Malaysia, tambahan 3 bungkus minuman 3 Dalam 1 sehari berlebihan daripada amaran oleh WHO yg menyatakan 150 kcal akan meningkatkan pengambilan gula kita kepada 37 sudu teh atau 670 kcal - melebihi amaran keselamatan oleh hampir 450%!

Bagi mereka yg tubuhnya tidak mampu utk mengawal glukosa, boleh mengakibatkan diabetes. Gula ini jika dibiarkan tanpa berkembang sebagai tenaga boleh dimetabolisme oleh hati dan kembali semula ke saluran darah sebagai lemak.

Bagi mereka yg menyerap kalori tambahan dan tidak diperlukan ini daripada gula dan krimer yg juga dipenuhi dgn kalori dan lemak tepu serta mempunyai gaya hidup tidak aktif, berisiko berdepan dgn masalah obesiti dan penyakit kardiovaskular.

Gula juga turut memberi makan sel kanser dan dikaitkan dgn lebih drpd 60 penyakit lain. Ia memusnahkan tubuh dlm byk cara - menjejaskan kesihatan, menyemai penyakit dan memendekkan hayat kita. Ringkasnya, gula membunuh!

Gula merupakan kenikmatan yg membahayakan dan tidak diperlukan. Ketika Malaysia merupakan negara keempat tertinggi bilangan penghidap diabetes di Asia, maka adalah lebih baik kita mengelakkan drpd mengambil minuman 3 Dalam 1 sbg permulaan utk hidup bebas dgn gula. Ia bermakna permulaan kpd kehidupan rakyat Malaysia yg sihat dan produktif serta bebas drpd ketagihan kpd gula.

Khamis, 2 Disember 2010

Katakan TIDAK kepada MI SEGERA


Utusan Pengguna Nov-Dis 2010
Jil 34 bil 6

136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO.

Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Disebabkan itulah kenapa mi segera sahaja boleh mengandungi kira2 maksimum pengambilan harian yg dibenarkan 2,400 mg natrium. Ujian di Hong Kong mendapati paras natrium setinggi 5,800 mg per 100 gm mi segera (setiap paket kira2 80 gm).

Di samping byk bahan penambah dan paras natrium yg tinggi, mi segera juga mengandungi jumlah lemak yg tinggi. Kebanyakan mi segera digoreng dlm proses pembuatannya. Menurut Majlis Pengguna Hong Kong (HKCC) dan Pusat Keselamatan makanan (CFS), sampel 3 cawan mi segera didapati mengandungi lebih drpd 30 g drpd jumlah lemak bg setiap pakej, yg merupakan lebih drpd 50% drpd had pengambilan harian bg jumlah lemak utk diet 2,000-kcal.

Pengambilan natrium yg tinggi meningkatkan tekanan darah tinggi. Ia juga menyebabkan masalah kesihatan lain seperti strok, aterosklerosis, bendungan cecair, pergelangan kaki bengkak, sindrom Carpal Tunnel, sindrom Meniere, sindrom sebelum haid, glaukoma, osteoporosis, buah pinggang dan batu karang hempedu, kanser perut, pembesaran jantung, ketegaran arteri besar dan asma.

Antara bahan yg terkandung di dalam mi segera:
  1. Kalsium Sulfat - Kapur Paris 
  2. Tertiary Butylhydroxyquinone - Satu bentuk cecair dlm pemetik api 
  3. Polydimethylsiloxane - Digunakan dlm kanta sentuh 
  4. Tartrazine - Menjadikan kanak2 hiperaktif 
  5. Asid Tartarik - Digunakan dalam julap 
  6. Propylene Glycol - Digunakan untuk membuat bahan pendingin (coolant) 
  7. Kalsium Oksida - Digunakan dalam racun serangga 
  8. BHT - Kesan berbahaya kepda ginjal 
  9. Propyl Gallate - Menghalang pengeluaran sperma 
  10. Pentasodium Triphosphate - Bahan pencuci digunakan dlm bahan cuci 

Elakkan kanak-kanak makan mi segera

Diet bergaram kanak2 yg semakin meningkat juga membimbangkan kerana citarasa terhadap makanan sebahagian besarnya terbentuk sewaktu kecil. Oleh itu, mereka yg menyukai makanan bergaram ketika kanak2 cenderung meneruskannya ketika dewasa.

Kajian Journal of Hypertension 2007 oleh Hospital Universiti St George di London menunjukkan hubungan paras garam dalam diet kanak2 berusia antara 4-18 dan tekanan darah tinggi. kanak2 yg memakan lebih byk garam mempunyai tekanan darah tinggi ketika kanak2 lagi, bukan hanya di kemudian hari.